WEL in Ontwikkeling
Nieuwsbrief van Projectpartners Gedragswerk, Ingrado en het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd. December 2023 September 2023
Pats in MAZL
Doorontwikkeling preventieve aanpak schoolziekteverzuim Nederlands Centrum Jeugdgezondheid Juli 2023
Handboek MAZL
Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen Nederlands Centrum Jeugdgezondheid April 2022
Nieuw magazine
Twee jaar geleden sprak ik Annelie voor het eerst. Ruim 6 jaar had ze thuisgezeten zonder onderwijs. Toen durfde ze de eerste stappen te zetten in een trajectvoorziening. Nu gaat ze 5 dagen per week naar school. En is apetrots! En nog veel meer mooie verhalen over onderwijs en ontwikkeling in dit magazine. Lees ze …
Lekker bloggen
Ik schrijf jouw blog. Vertel me wat je te vertellen hebt, welk verhaal je de wereld in wil helpen. Neem afstand van je pen, van je scherm, leun achterover, denk na en vertel het me.
Op weg naar een fusie
Wat als twee schoolbesturen willen fuseren? Omdat ze zien dat ze samen meer te bieden hebben. Hoe vertel je dat de buitenwereld? Hoe breng je de gemeenschappelijke visie en ambitie voor het voetlicht? Een mooie uitdaging. Ook dat verhaal hielp ik de wereld in.
Ingrado Magazine 43
Ingrado Magazine verschijnt drie keer per jaar. Voor alle professionals die staan voor het recht op onderwijs en ontwikkeling. Vol achtergronden, praktijkverhalen en inspiratie. Hoofdredactie: Yolanthe van der Ree, Anne Voskamp April 2021
Meer dan een tekst
Verhalen de wereld in helpen kan veel meer zijn dan teksten schrijven. Hoe laat een organisatie bijvoorbeeld zien wat zij het afgelopen jaar heeft gepresteerd en hoe kan dit gecombineerd worden met het communiceren van de missie en visie? Dat kan natuurlijk prima in tekstvorm. Ik maak dan een boekje in willekeurig welk formaat, laat …
Het mbo nóg toegankelijker, het kan!
In het nieuwste nummer van Ingrado Magazine een groot verhaal over hoe het mbo nóg toegankelijker kan en moet worden. Interviews met hoogleraar Onderwijskunde Alexander Minnaert: ‘Jongeren in het mbo voelen dat er te weinig aandacht is voor hun individuele behoeften. We weten al jaren dat niet iedereen op dezelfde manier leert en toch blijven we …
Mooie redactieklus
Voor de directie MBO van het ministerie van OCW nam ik de eindredactie van het eindrapport van de commissie Vraagfinanciering in het mbo (Commissie Sap) ter hand. Deze adviescommissie boog zich over de vraag hoe mensen met een opleiding op maximaal mbo-niveau gestimuleerd kunnen worden een leven lang te leren. Nieuwsgierig? Lees het hele rapport.
Jaarbericht Noordkwartier
Het eerste Jaarbericht van Noordkwartier, christelijk primair onderwijs is uit. In interviews vertellen leerkrachten en directie van de 11 scholen over actuele ontwikkelingen rond de 5 programmalijnen van de scholen: talenten, professionaliteit, toekomst, kwaliteit en samenwerking. Op cbs de Triangel leren leerlingen feedback geven op het functioneren van hun leerkracht. Zodat hij of zij een …
Aandacht voor kwetsbare jongeren
Ingrado Magazine nr. 31. Weer vol met ontwikkelingen. Lees hoe kwetsbare jongeren van het VSO succesvol hun weg naar de arbeidsmarkt vinden. Voor 2015 ging 90 procent van de VSO-leerlingen met indicatie dagbesteding de Wajong in. Met de Participatiewet is de situatie volledig omgedraaid. Nu komt 90 procent in aanmerking voor de arbeidsmarkt. Dat dat mogelijk …
Nieuw schooljaar
De scholen in Noord-Nederland zijn vandaag weer begonnen. Het midden is al een week onderweg en zuid mag nog even nazomeren. En dus begint het weer te borrelen. Binnen de schoolbesturen, in de scholen, maar ook in mijn hoofd. Want hoe brengen we bijvoorbeeld de plannen van de scholen van Noordkwartier voor het voetlicht. De …
Hybride leeromgevingen
In modern beroepsonderwijs zijn theorie en praktijk verweven. Op steeds meer plekken vind je zo'n hybride leeromgeving.
Mooi nieuw concept voor beleidsplan
Een beleidsplan is een ingewikkeld stuk. Althans, meestal. Hoe communiceer je dat met een groter publiek?
Onderwijs buiten de lijntjes
Passend onderwijs vraagt om creativiteit. Om denken buiten bestaande kaders en zoeken naar de mogelijkheden binnen bestaande wet- en regelgeving. In het laatste nummer van Ingrado Magazine ruim aandacht voor leerlingen die vragen om deze creatieve houding en voor wat dat kan opleveren. Ingrado Magazine Nr 23 Zomer 2014
Passend onderwijs vanzelfsprekend in krimpregio
Basisscholen in Noord- en Noordoost-Groningen werken al zo lang met grote verschillen tussen kinderen dat passend onderwijs voor hen niks nieuws is. Een groot gebied, een klein aantal scholen, relatief weinig leerlingen. De verschillen tussen kinderen in een klas zijn groot. Voor de leerkrachten een gegeven. Niks geks, niks om je druk over te maken. …
Nieuwe uitdaging
De opdracht om het eerste regionale jaarverslag leerplicht en RMC voor de regio Friese Wouden te schrijven, is een regelrechte uitdaging. Want hoe hebben de acht gemeentes geregistreerd en zijn gegevens vergelijkbaar? Maar cijfers blijven cijfers. Waar het eigenlijk over gaat is natuurlijk weer het verhaal. Het verhaal van de jongeren in een Friese regio. …
Thuiszitters
Passend onderwijs komt nu met rasse schreden dichterbij. Gaat het een oplossing bieden voor kinderen die zonder onderwijs thuis zitten? Nee, zegt de Kinderombudsman, voor die kinderen moet maatwerk gecreëerd worden. Ja, zegt het NJI, de invoering van passend onderwijs valt samen met andere transities en maakt onderwijs/zorgarrangementen mogelijk. Over de relatie passend onderwijs – …
Het verhaal doorverteld
In de nieuwsbrief van OWRS een verwijzing naar mijn verhaal over de onderwijspositie van woonwagen- en zigeunerkinderen in Groningen. Nieuws Good practice Groningen voor schoolverzuim In het tijdschrift Ingrado van december 2012 is een artikel verschenen van Jolanthe van der Ree (http://www.eennieuwverhaal.nl) over een succesaanpak in Groningen voor schoolverzuim. Het artikel beschrijft hoe onderwijs en …
Een mooi maar moeilijk verhaal
Als we weten wat ons beweegt, inzicht hebben in ons gedrag en met aandacht kijken naar dat van anderen, zou de wereld er anders uitzien. Dat is de stellige overtuiging van de DilemmaManager. In het bijzonder voor alle professionals die met jongeren werken geldt: ken jezelf en ken je doelgroep. Wees bereid in de spiegel …